Standkachel

Standkachel in de auto

Standkachel in de auto, wat heeft het voor zin?

Deze en andere vragen worden natuurlijk terecht gesteld door autobezitters, in het najaar of uiterlijk in de winter gaan mensen dan concreet nadenken of een standkachel in de auto wel of niet zinvol is! Vooral in het koude seizoen is de luchtvochtigheid hoog en dit kan zich ophopen in de auto, probleem: beslagen ruiten. In de winter is het probleem met bevroren ruiten bekend.

Kan een standkachels personenwagens helpen? Ja dat kan!

Menu’s

Wat is een standkachel in een auto eigenlijk?

Standkachels zijn er om de passagierscel te verwarmen zonder afhankelijk te zijn van een interne verbrandingsmotor. Het verwarmen van het interieur is een voordeel van een bijverwarming, ook is het mogelijk om het verwarmingssysteem via het koelwatercircuit zo aan te sturen dat er bespaard kan worden op de motor.

Sommigen zullen bij zichzelf denken, dus wat, dan laat ik de motor maar een paar minuten draaien, theoretisch natuurlijk geen probleem, in de praktijk is er een boete en is de omgeving ook niet goed. De bijverwarming op brandstof in de auto wordt rechtstreeks via de brandstof uit de tank gebruikt. Bekende leveranciers van standkachels op brandstof zijn:

  • Eberspächer
  • Truma
  • Webasto

Een andere mogelijkheid, die in Scandinavië vrij gebruikelijk is, is de zogenaamde elektrische standkachel in de auto. In het geval van elektrische standkachels in voertuigen is alleen een netaansluiting (stopcontact) nodig om de functie te laten werken.

Het kleine nadeel hierbij zijn natuurlijk de verwarde kabels.

Bekende leveranciers van elektrische bijverwarmingssystemen zijn:

  • Calix
  • Defa
  • ridder

Standkachel functionaliteit

U kunt zich een standkachel voorstellen als een cv-ketel, bekend van uw eigen verwarmingssysteem in huis. De functionaliteit van de bijverwarming in de auto is vergelijkbaar, ook als er verschillende aandrijfsystemen zijn, bijvoorbeeld luchtverwarming of gebruik via een boiler.

De bovengenoemde aanbieders van standkachels op brandstof hebben hun eigen processen en procedures ontwikkeld om het voertuig ook in de winter ijsvrij te houden en de ruiten snel leeg te maken. Bij luchtverwarming zijn in het interieur “heaters” aangebracht die de lucht in het voertuiginterieur verwarmen, deze lucht wordt aangezogen en verwarmd door een ventilator.

Standverwarming in de auto zinvol?

Deze technologie wordt vrij vaak gebruikt in vrachtwagens die ‘s nachts rusten en een constante temperatuur vereisen. Door het snelle reactiegedrag bij luchtverwarming merk je hier nauwelijks vertraging. De cyclus van verbrandingslucht en cabinelucht is strikt gescheiden zodat er geen gezondheidsrestricties zijn.

Waterverwarming is meer geschikt voor auto’s met beperkte ruimte in het interieur en die niet zo eenvoudig te installeren zijn. Een waterverwarmingsunit kan eenvoudig onder de auto worden gemonteerd en valt door het compacte ontwerp nauwelijks op. De warmte die door de brander wordt gegenereerd, wordt tijdens het verwarmen van het water rechtstreeks overgedragen aan het koelsysteem van het voertuig; een elektrische circulatiepomp zorgt dan voor de juiste verdeling van de warmte, ook als de motor is uitgeschakeld! Ik denk dat dit moet verduidelijken hoe een standkachel in een auto werkt.

Voordelen van een standkachel in de auto

Eerst en vooral heb je een tijdvoordeel met een geschikte standkachel in de auto, doordat er bijvoorbeeld geen ijsafschrapen van ruiten plaatsvindt. Ook wordt de koudloopfase van de motor verkort, wat niet alleen het milieu en brandstof bespaart, maar ook een positief effect heeft op de slijtage. Opvallende voordelen van een standkachel op brandstof met luchtverwarmingstechnologie zijn:

  • hoog rendement doordat de warmte optimaal wordt verdeeld
  • snel reactiegedrag, snelle warmteoverdracht
  • Verbrandingslucht en cabineluchtcyclus zijn strikt gescheiden
  • huidige apparaten zijn stil en nagenoeg onderhoudsvrij (lange levensduur) mogelijke nadelen bij het gebruik van luchtverwarmingstechnologie:
  • De motor start niet zo gemakkelijk en wordt iets meer belast
  • De koude startfase van de motor is iets langer dan bij waterverwarmingstechnologie
  • Bij korte wacht- en stilstandfasen loopt de motor door en kan deze niet snel worden uitgeschakeld

Er zijn deze voordelen bij het gebruik van een standkachel in de auto met een boiler:

  • De motor start sneller en beter, inclusief omdat de koude startfase wordt geminimaliseerd en de bedrijfstemperatuur snel wordt bereikt
  • Als het voertuig korte tijd geparkeerd staat, kan de verbrandingsmotor gewoon worden uitgeschakeld, maar de extra verwarming in de auto blijft draaien

Wat velen niet weten! Afhankelijk van het model kan een standkachel met waterverwarmingstechniek in de zomer ook als “airconditioning” worden gebruikt, omdat de ventilatorwerking de binnentemperatuur tenminste op de buitentemperatuur kan regelen. De voertuigtemperatuur in het interieur daalt en het effect van een “airconditioning” wordt bereikt. Iedereen die zijn auto in de zomer in de zon heeft laten staan, weet welke sauna in de auto kan wachten.

Heeft een standkachel zin in de auto?

Ik kan veilig antwoorden met JA! De voordelen zijn doorslaggevend en de eenmalige investering van rond de 1000 euro verandert niets. De voordelen liggen voor de hand en degenen die zich vaak op grotere hoogte (bijvoorbeeld in de bergen) bevinden, zullen deze voordelen waarderen. Om milieuredenen en het vermijden van onnodige uitstoot van schadelijke stoffen is een standkachel in de auto eigenlijk een must-have! Werking van een standkachel Erg makkelijk! De meeste standkachels zijn te bedienen via een radiografische afstandsbediening, of via het interieur. Ook is het mogelijk om een ​​standkachel aan te sturen en te bedienen via een timer, de chauffeur hoeft alleen de exacte intervallen te kennen en te weten welke tijd nodig is voor een optimale verwarmingsfase. Waarschijnlijk de gemakkelijkste manier om een ​​standkachel in een auto te bedienen, is deze te bedienen via een APP en dus via een smartphone. Steeds meer aanbieders gaan met de tijd mee en stellen apps en eenvoudige bedieningsconcepten beschikbaar voor de auto-bijverwarming.

Prijs van een standkachel

Zoals hierboven beschreven, zijn standkachels in auto’s nagenoeg onderhoudsvrij en hebben ze een lange levensduur. De eenmalige prijs en daarmee de investeringskosten worden vrij snel in perspectief geplaatst, de voordelen zijn doorslaggevend, daar moet je rekening mee houden. Bent u geïnteresseerd in een gebruikte auto met bijverwarming, dan koopt u de techniek natuurlijk ook. Wilt u uw huidige auto achteraf uitrusten met een standkachel, dan zijn er tal van leveranciers die deze werkzaamheden kunnen uitvoeren. Het achteraf inbouwen van een standkachel in de auto is eenvoudig en de prijsklasse is nog steeds in het groen, Webasto biedt bijvoorbeeld het achteraf inbouwen van een voertuig met een standkachel vanaf ongeveer 1200 EUR. Ik kan alleen afraden om achteraf te monteren, vooral als het technische begrip ontbreekt.