Waarom schrijven goed is voor de mentale gezondheid

Een vulpen kopen staat waarschijnlijk niet hoog op je prioriteitenlijstje zodra je niet lekker in je vel zit. Waarom zou je ook? Wat draagt dit ├╝berhaupt bij? Het antwoord zal je wellicht versteld doen staan. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat schrijven ontzettend goed is voor de mentale gezondheid. Stiekem wisten we dat misschien ook wel. Het is niet voor niets dat mensen vaak aanbevelen om de gevoelens op papier te zetten na een moeilijke gebeurtenis. Schrijven werkt van nature helend. Maar hoe zit dat nu precies? Waarom is schrijven nu eigenlijk goed voor de mentale gezondheid?

Verminder piekeren voor het slapen


Opvallend genoeg ervaren de meeste mensen piekergedachtes voor het slapengaan. Stiekem ook wel logisch. Dat is het moment dat je volledig tot rust komt. Er niets van je wordt verwacht en er verder ook geen afleidingen meer zijn. Hierdoor ben je alleen nog maar met je eigen gedachtes en kun je eindelijk moeilijke gebeurtenissen of momenten van de voorgaande dag(en) herbeleven. Dat leidt in sommige gevallen tot ernstige slapeloosheid. Men piekert de hele avond en/of nacht, waardoor er amper tijd over zal blijven om daadwerkelijk te slapen.

Hier is een relatief simpele oplossing voor, eentje die al heel wat jaren in de psychologie wordt toegepast. Namelijk het inlassen van een piekermoment ruim voor het slapengaan. Denk bijvoorbeeld een momentje vlak na het avondeten. Op dat moment ga je voorlopig nog niet naar bed, maar gun je jezelf wel alvast de tijd om bepaalde momenten van de dag door te nemen. Het kan zeker helpen om dit ook op te schrijven en goed te bedenken wat hier nou zo erg aan was, wat je in het vervolg anders kan doen en of jouw gedrag daadwerkelijk invloed kan hebben of dat je hier sowieso geen grip op hebt.

Door dit iedere dag te doen, zal je merken dat je veel rustiger kunt gaan slapen rond bedtijd.

Maak schrijven interessanter


Maar hoe haal je jezelf over om vaker op een dag te gaan schrijven? Niet iedereen is immers een geboren schrijftalent. Bovendien wordt het geschreven woord vandaag de dag niet meer zo toegejuicht door de komst van de digitale wereld. Daarom is het aan jou om schrijven interessanter te maken.

Maak bijvoorbeeld een schrijfhoekje in een rustige omgeving. Bijvoorbeeld in de slaapkamer of de eetkamer. Een plekje waar je ongestoord kunt schrijven en nadenken, zonder de tussenkomst van andere gezinsleden. Investeer bovendien ook in een goede pen bij parker webshop Pwakkerman.com. Hierdoor voelt schrijven nog fijner en natuurlijker aan, waardoor je ook sneller geneigd bent om naar een pen te grijpen.

Oplossingsgericht denken

Bij het schrijven met een pen spreek je beide hersenhelften aan. Het is bewezen dat je hierdoor creatiever en meer oplossingsgericht kunt werken. Dit kan met name bijdragen wanneer je in een moeilijke situatie zit en je op dit moment geen oplossing weet. Door de mogelijkheden op papier te zetten, leer je anders denken en ziet de situatie er misschien ook een stuk minder heftig uit. Hierdoor verminder je het piekeren en zit je uiteindelijk lekkerder in je vel.